Grafisk designer • Foto

I begynnelsen var ordet.... og det vil det sikkert være i fortsettelsen også

fredag 22. oktober 2010

Hybelkaniner... eller bare "Åndenes makt"

Flere enn meg som får ”kick” av å vaske hus? .. det som i militæret så populært kalles for ”indre-tjeneste”..?

Tenk å kunne liste seg stille innpå hybelkaninene som bygger kolonier ..…den barnslige gleden av skingrende hyl, lyden fra hybelkaniner som raser gjennnom støvsuger-røret og finner nytt hjem dypt nede i støvsugerposen…(omplassering kalles det visst ).. den frydefulle forbauselsen av å bokstavelig talt oppdage nytt land når man kryper rundt på et flislagt badegulv og forstår at fugene mellom flisene på et mikronivå rommer uanede mengder og former for liv! Nyte hvordan dagslyset spiller på nybonet parkett (ja da, klokken er sent på kvelden og det er ganske så mørkt ute…jeg ble bare litt revet med her :-)
Smuler og mikrorester av mat fra de rikes bord (ja, ja,...rik og rik fru Blom, det var nå mest en talemåte)… sirlig dandert i overgangen mellom gulv og kjøkkenbenk... små kunstverk av flekker på oppvaskmaskinens dør…vitner om levd liv.. (arkeologene ville elsket å oppdage dette om noen hundre år)… fingermerker på speilglass... keramiske installasjoner som higer etter håndspåleggelse…(nei, jeg nevner ikke DEN tingen!!) …Loreal eller et annet anerkjent kosmetikkfirma ville sikkert gått bananas over å kunne fått ”forsket” på kvalitshårene som har en tendens til å samle seg rund dusjsluken (sjekketriks ovenfor Celina Middelfahrt…? :-) ) .. Tenk, i Sverige lager de visst madrasser av slikt!!.... (Hästens)... tilsynelatende da fra et litt annet vesen enn undertegnede….

Hmmmmm… kanskje jeg skulle ”adoptere” en virkelig kanin noen dager, litt lett dusjing med limspray på pelsen så ville den sikkert ha samlet i hop artsfrendene sine i løpet av ganske kort tid :-)… Kanskje noe å ta patent på ?…En armada med hoppende støv-jegere. Hvis jeg begynner med to (ett par) så skulle jeg vel ..teknisk sett...med gunstig ”reprodusering” kunne ha 40 stykker i arbeid innen én måned…(?).. (kan jo også filme sistnevnte i aktivitet og legge det ut som barne-TV på NRK i stedet for …."hagen"… Barn elsker jo kaniner!

Nå har jeg også i lengre tid holdt et lite øye med alt som skjer rundt den nærmeste sofaen min...og...det er ingen hybelkaniner som har forsvunnet under der, hva jeg har kunne observere denne siste måneden!!! Jeg gjentar; INGEN!!!!!! Likefullt, det går ikke mer enn én uke så er det en liten koloni der igjen. HVOR KOMMER DE FRA? Jeg jobber jo også hjemmefra for det meste så jeg har ganske god kontroll på stuen min! Sniker de seg kanskje inn og under der om natten? Tyter de ut av gulvsprekkene? Er det en slags metamorphose hvor gammel luft blir til støvdotter? Aliens…? Ikke helt sansynlig…men jeg vil jo ikke la spørsmålet ligge usagt heller….

Hvis vi tar utgangspunkt i relativitetsteorien til Einstein: E=mc2, så står jo som vi alle vet E for ENERGI, M for MASSE og c2 for kvadratet av lyshastigheten.
"Og hva i huleste har DET å gjøre med hybelkaniner?" kan du jo da spørre om.

Jo: Hvis det ER slik at disse små dottene gjemmer seg under sofaen min med lysets hastighet i annen potens (som jo er knalle…. raskt!!) og hvis vi multipliserer dette tallet med en biiiiiiiitteliten masse…. så blir det allikevel ikke så mye energi de trenger for å få det til! Så kanskje jeg da heller ikke skal bruke så mye energi på denne problemstillingen? Kanskje er dette bare et lite mysterium på linje med Universets store gåte, nemlig den at Universet vokser hele tiden. Så er det da så rart at også samlingen med lodotter under sofaen min vokser..? Bl.a. kvantefysikken har jo lært oss at alle ting er forbundet i Universet, – alt henger sammen med alt!

Og…hvis hybelkaninene ble borte… hvor ble det da av gleden med å jakte på dem? En trygg og stabil ”jobb” er det jo også, og DET skal man ikke kimse av i disse, for mange, usikre tider.

..og SÅ hadde jeg jo også vurdert litt på for noen dager siden om jeg kanskje skulle legge mer over til vegetarkost… det skal visstnok være så sunt…. men da ville jo jeger-kaniner i kosten raskt ha spist meg ut av huset!!

Kanskje jeg derfor bare skal la livet gå sin vante gang… eller ”sin skjeve korridor” som en viss mann bruker å si (nei Per Christian, jeg nevner ikke navn :-) ). Man skal jo også ha et POSITIVT syn på tingene. Jajamensan. Positivt til det tyter fullt.... OG DET MÅ JO VÆRE EN GRUNN FOR AT DE ER KOMMET HIT TIL OSS JORDEMENNESKER DISSE SMÅ GRÅ ! Kanskje de med tiden skal vise oss noe om oss selv? Så da får da kanskje heller disse lo-dottene få lov til å sirkulere litt. Imens så få vi vente på at meningen med kanin-livet skal åpenbare seg når bare forskerne har fått summet seg litt til å se viktigheten av mer innsikt på dette området, og staten har tildelt litt midler til det. Selv hybelkaniner kan kanskje ”gjenfødes” til et nytt liv (re-kanineres kalles det vel da), kanskje endatil som "Duracell" ?

Et lite tips til slutt:
Ikke bruk vanlig fille når du skal ”file” badefugene rene! Jeg kan nå skryte på meg en riktig så fin snekker-vannblemme på tommelen (nesten en sånn du får hvis du bommer med hammeren og treffer fingeren I stedet).

Ha forøvrig en fortreffelig kaninfri aften!